метей, або Життя Бальзака» твердить, що «Кузен Понс» - де один з його шедеврів, а про «Кузину Бетту» каже, що з усіх його творів «це найжо-рстокіший і водночас найпрекрасніший роман. Однак у надлюдському пориві, яким було його створено (за два місяці), автор остаточно погубив себе». Романи-дилогії різні за тематикою і сюжетом, але їх об'єднує спільний мотив приниженості «бідних родичів» в їхніх стосунках з «багатими», яка породжує складні соціально-психологічні колізії і конфлікти. Запитання і завдання 1. Визначте етапи творчого шляху Бальзака й основні його віхи. 2. Як починав письменник свій творчий шлях? Коли з'являється «справжній Бальзак» і яким твором це ознаменувалося? 3. Охарактеризуйте особистість письменника; як проявляється вона в його творчості? Запитання і завдання для учнів класів філологічного профілю 1. Яку роль відігравала уява у творчому процесі у Бальзака? Які відмінності ви тут помічаєте між ним і романтиками? 2. Охарактеризуйте структурно-композиційні особливості романів Бальзака першої половини 30-х років. 3. Охарактеризуйте структурно-композиційні особливості його романів другої половини 30-х і 40-х років. «Людська комедія»: тематика і структура. Вважаючи себе літописцем своєї епохи, «істориком суспільства», Бальзак вже в середині 30-х років починає думати про циклізацію своїх творів, об'єднання їх в одне ціле і робить перші кроки в цьому напрямі. У листі до Евеліни Ганської від 26 жовтня 1834 р. він виклав план нового видання, який, власне, є першим начерком структури «Людської комедії». У ньому йдеться про те, що нове видання буде складатися з трьох частин, зведених «у вигляді ярусів, що височітимуть один над одним». Перший ярус - це «Етюди про звичаї», де «будуть зображені всі соціальні явища так, що жодна життєва ситуація, жодна фізіономія, жоден чоловічий або жіночий характер, жоден життєвий уклад, жодна професія, жодна суспільна верства, жодна французька провінція, все, що стосується дитинства, зрілого віку, старості, політики, правосуддя, війни, - усе це не буде забуте...» За ним «ітиме другий ярус - «Філософські етюди», оскільки після показу наслідків треба розкрити їхні причини. В «Етюдах про звичаї» я опишу почуття і їхню гру, життя і його рух. У «Філософських етюдах» я поясню, звідки й чому виникають почуття, що таке життя, де ті межі, ті умови, поза якими не можуть існувати ні суспільство, ні людина. Після того, як я огляну суспільство, щоб його описати, я його ще раз перегляну, щоб нанести йому остаточний вирок». І про «третій ярус» своєї грандіозної споруди Бальзак пише: «Далі, після наслідків і причин, йтимуть «Аналітичні етюди» (сюди ввійде «Фізіологія шлюбу»), оскільки після всього цього повинні досліджуватися начала речей».
|