штучними інтонаціями. В новому театрі їхня вимова, інтонації наблизилися до розмовних, стали природнішими, простішими, що мало також створювати ефект живого реального життя на сцені. Режисера в сучасному розумінні ролі цього учасника театрального процесу в давньому театрі не було. Дискусії про те, хто головний в театрі - режисер чи актор, були б тоді абсолютно безглуздими. Актор був єдино значущою постаттю, він сам вибудовував свою роль, сам вирішував, як йому грати. Завдання тодішнього «режисера» зводилося лише до вказівок найзагальнішого характеру, визначення звідки і куди має рухатися персонаж. Новий театр підніс функцію режисера на небувалу височінь, зробив його чимось на зразок диригента симфонічного оркестру, без якого музика не звучатиме, ансамбль не створиться, інтерпретація задуму автора стане пласкою, невиразною, одноманітною. Вистави почали готувати довго і старанно, з десятками репетицій, опрацюванням кожного руху, жесту, емоційного настрою, кожної мізансцени. Великі ідейні й художні завдання, які драматургія і театр покладали на себе, зробили сценічне мистецтво з другої половини XIX ст. і аж до початку Першої світової війни напрочуд впливовим, популярним у широкої публіки. 1. Охарактеризуйте нові тенденції в розвитку європейської драматургії другої половини XIX ст. й на межі ХІХ-ХХ ст. 2. Як відбилися новаторські шукання в царині художньої літератури на творах для театру? 1. Головні напрями оновлення драматургії на межі ХІХ-ХХ ст. (на прикладі творчості декількох авторів). 2. Еволюція творчості одного з драматургів межі ХІХ-ХХ ст. (за вибором). Запитання і завдання для учнів класів філологічного профілю 1. Якими були особливості реалізму й натуралізму в драматургії межі ХІХ-ХХ ст.? 2. Якими були символістські п'єси останніх десятиліть XIX ст.? Поясніть причини їхнього великого успіху. 3. У чому плягало оновлення сценічної мови? 4. Як змінився характер оформлення сцени в цей час? 5. Якою стала роль режисера у виставах останніх десятиліть XIX ст. і початку XX ст.? Теми творів і рефератів для учнів класів філологічного профілю 1. Нові тенденції в поезії, прозі та драматургії наприкінці XIX - на початку XX ст. 2. Особливості символістської драми (на прикладі двох-трьох творів).
|