що розповідається в «Повороті гвинта». Однак з окремих, розкиданих у оповіді деталей, натяків, слів читач може відтворити істинну сутність подій, усього того, що викликало дивну поведінку вихованців заляканої гувернантки. Проте повної ясності він все одно не отримує. Джеймс начебто бавиться з читачем, іронізує над його схильністю до однозначних рішень надто скомплікованих1 загадок. Він начебто демонструє, що будь-яка наша здогадка - це лише один «поворот гвинта», але можливий і інший. Тут він художньо втілює думку свого брата Вільяма Джеймса з його книги «Прагматизм»: «Врешті, хіба не може виявитися, що в істині є якась двозначність (амбівалентність)». Це думка про відносність істини, як її осягає одна окрема людина, про необхідність кількох точок зору, щоб довести істинність або хибність тлумачень, фактів, спостережень тощо. Принцип зображення чогось, що відбулося в реальному житті, через призму сприйняття кількох чи багатьох людей, кожний з яких бачить усе більш-менш по-своєму, одержав у літературознавстві назву «багатоокість». Він відомий читачам, зокрема, з популярних детективів, романів-розслідувань. У XX ст. цей прийом став розповсюдженим і у «високій» серйозній літературі. Можна назвати такі імена, як В. Фолкнер - автор роману «Галас і шал» або К. Чапек з його великими прозовими творами «Гор-дубал», «Метеор», «Життя і творчість композитора Фольтина» та багатьох інших відомих письменників. Аналіз найвідоміших творів малої прози Генрі Джеймса ще раз засвідчує їхню своєрідність, новаторський характер, дає змогу зрозуміти, чому цей художник став таким популярним у минулому столітті, в чому полягає його значення для подальшого розвитку світової художньої літератури. Запитання і завдання 1. Чому Г. Джеймса вважають і американським, і англійським письменником? 2. Які риси особливості Дейзі роблять її привабливою? 3. У чому слабість і обмеженість Фредеріка Вінтерборна? 4. Якою є основна причина внутрішнього конфлікту між Дейзі і Фре-деріком, між Дейзі та її оточенням? Теми творів і рефератів 1. Образ оповідача в «Листах Асперна». 2. Тема мистецтва і митця в оповіданні «Урок майстра». Запитання і завдання для учнів класів філологічного профілю 1. У чому полягає новаторство Г. Джеймса? 2. У чому полягає протистояння «американської наївності» та «європейської освіченості» в повісті «Дейзі Міллер»? 3. Що розуміє Г. Джеймс під терміном «центральна свідомість»? 4. Якою є сутність драматичного конфлікту в оповіданні «Листи Асперна»? 5. Охарактеризуйте психологізм Г. Джеймса. 1 Комплікація - ускладнення, заплутаність, плутанина, складнощі.
|