Переглянути всі підручники
<< < 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 > >>

 

вбивства батька. В міру того, як розгортається сюжет, з'ясовується, що є уявний убивця, засуджений на каторгу, Дмитро; натхненник злочину - Іван; а також справжній убивця, їхній зведений брат (позашлюбний син Федора Павловича) - Смердяков.

Іван Карамазов, який своєю проповіддю «все дозволено» підготував Смердякова до злочину, виступає як герой-«ідеолог», типовий для філософських романів Достоєвського. «Двійники» Івана, чорт і Смердяков, його брати Дмитро й Альоша також є носіями певних філософських теорій, певних етичних учень, зіткнення яких за принципом pro et contra («за» і «проти») і створює філософську канву сюжету.

Ще гостріше, ніж у попередніх творах письменника, поставлені питання про можливість всесвітньої гармонії та шляхів переходу до неї, проблема страждання та «ціни» щастя. Всією силою свого бунтуючого серця Іван Карамазов не може прийняти «світову гармонію», якщо для її досягнення необхідно принести в жертву принаймні «одну сльозинку» безвинної дитини.

Універсальні філософсько-моралістичні ідеї роману набули свого найконцентрованішого вираження в символічній легенді про Великого Інквізитора. Її автором є Іван Карамазов. Він розповідає свою «поему» брату Альоші. По суті ж легенда є своєрідним філософським трактатом, основна тема якого - зіткнення духовного і матеріального начал, єдиноборство двох принципово різних поглядів на історію людства, які втілені в образах Христа й Інквізитора.

«Брати Карамазови» - підсумковий (незавершений) роман, окреме видання якого було здійснене у грудні 1880 p., за місяць до несподіваної кончини автора. Достоєвський помер 28 січня (9 лютого) 1881 р. Життєве і творче коло письменника завершилося.

Запитання і завдання

1. Схарактеризуйте основні етапи біографії і творчості Ф. Достоєвського.

2. У чому полягає винятковість духовної і творчої біографії письменника?

3. У чому проявився, на ваш погляд, талант Достоєвського-мислителя?

Теми творів і рефератів

1. Людина та світ у романах Ф. Достоєвського.

2. Тип трагічного героя у творчості Ф. Достоєвського.

Запитання і завдання для учнів класів філологічного профілю

1. Прочитайте оповідання Ф. Достоєвського «Сон смішної людини». У чому, на вашу думку, полягає його сучасне звучання? Чому героя названо «смішною людиною»?

2. Якими були найважливі новаторські відкриття Достоєвського-художника?

Теми творів і рефератів для учнів класів філологічного профілю

1. Мотив «мрійливості» і образ «мрійника» у творах Ф. Достоєвського.

2. «Антигерой» Ф. Достоєвського як передбачення кризового стану суспільної свідомості ХІХ-ХХ ст.

 

Переглянути всі підручники
<< < 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 > >>
Hosted by uCoz