Про те, як йшов далі Растіньяк до багатства й успіху, дізнаємося з інших творів «Людської комедії». Прагнучи пов'язати твори «Людської комедії» й надати їй рис сюжетно-тематичного цілого, Бальзак широко вдається до «перехідних персонажів», тобто таких, що переходять із твору у твір. Ежен Растіньяк є одним із характерних персонажів цього типу, його подальший життєвий шлях простежується в низці творів «Людської комедії». Так, у повісті «Банкірський дім Нусінгена» (1837) розповідається, як він заклав фундамент добробуту, зблизившись із банкіром Нусінгеном, чоловіком своєї коханки, допомагаючи йому в темних махінаціях. Потім він одружується з п'ятнадцятилітньою Августою, дочкою своєї коханки, і стає зятем Нусінгена, про що дізнаємося з романів «Кузина Бетта» і «Депутат із Арсі» (1847); в останньому також показано, як він робить політичну кар'єру. Тут вже бачимо його на вершині багатства й влади: «Він має триста тисяч ліврів прибутку, він пер Франції, король зробив його графом; він зять Нусінгена й належить до двох-трьох державних людей, породжених Липневою революцією». Тією революцією, зауважимо, що привела до влади фінансову буржуазію. Запитання і завдання 1. Охарактеризуйте композиційно-структурні особливості роману. 2. Визначте соціальний і моральний сенс драми батька Горіо. 3. Чи сходить її моральний сенс до засудження дочок Горіо? 4. У чому характерні особливості трактування теми молодої людини та її виховання суспільством у Бальзака? 5. Чи вся історія Растіньяка розкрита в романі «Батько Горіо»? Який її етап охоплено в романі й у чому його основний зміст? 6. Охарактеризуйте образи наставників героя - віконтеси де Босеан і Вотрена. В чому сенс їхнього поєднання в цій ролі? 7. Система персонажів роману. Як відображена в ній структура суспільства, його контрасти й суперечності? 1. Оповідь у романі «Батько Горіо», її об'єктивний характер. Хто виступає в ролі оповідача (наратора)? Як передається наростання драматичної дії? 2. Описи в романі «Батько Горіо» та їхні функції. Запитання і завдання для учнів класів філологічного профілю 1. Предметно-речовий світ у Бальзака. В чому його функціональність? 2. Авторське слово і слово персонажів у романі. Чим вони відрізняються? 3. Наведіть приклади мовних характеристик персонажів. Теми творів і рефератів для учнів класів філологічного профілю 1. Оповідь, опис і діалог у романі, їхнє поєднання і взаємодія. 2. Особливості стилю О. де Бальзака (за романом «Батько Горіо»).
|