Переглянути всі підручники
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>

 

ДОРОГІ СТАРШОКЛАСНИКИ!

У 10-му класі ви продовжите вивчення зарубіжної літератури XIX ст., ознайомитеся з творчим шляхом таких великих прозаїків, як Стендаль і Бальзак, Діккенс і Джеймс, Достоєвський і Толстой, Чехов і Флобер, прочитаєте найкращі їхні твори, що увійшли до скарбниці духовної культури людства. Якщо твори перших десятиліть XIX ст., які ви вивчали у 9-му класі, належали переважно до літератури романтизму, то «Гобсек», «Злочин і кара», «Пригоди Олівера Твіста» чи «Війна і мир» засвідчують утвердження іншої художньої системи -реалізму. Втім, слід зазначити, у літературі середини XIX ст., що ви її вивчатимете у 10-му класі, реалістичні й романтичні тенденції тісно між собою переплітаються. Однак про це детально розповідається у Вступі до першої частини підручника, а у цій передмові слід наголосити на найголовнішому, а саме на тому, що червоною стрічкою крізь літературу XIX ст. проходить ідея любові й співчуття до людини. Саме тому твори красного письменства позаминулого століття формують особистість із високими моральними принципами, здатну самостійно мислити й творчо діяти. Ця література не лише розкривала глибинний зміст повсякденного життя, не лише без остраху торкалася най-гостріших конфліктів свого часу, не лише критично оцінювала суспільне життя своєї доби, а й сягала універсальних, вічних проблем людського існування. Ось чому твори великих майстрів слова XIX ст. є суголосними також сучасній добі, здатні збагачувати наше уявлення про світ і місце людини в ньому.

Автори підручника виходили з тих засад, що література пов'язана з життям суспільства, з його історією, але не є їхнім прямим відбитком. Зв'язок між літературою і суспільним життям опосередковується громадською та індивідуальною свідомістю, ідеологією та психологією, ментально-емоційними комплексами, нарешті - всією духовною культурою тієї чи іншої епохи. Дійсність, її процеси й конфлікти, її виклики породжують ті чи ті думки та емоції, судження й пристрасті, котрим література дає завершене художнє вираження як у вигляді «відображення життя у формах самого життя», що характерно передусім для реалістичної та натуралістичної літератури, так і у формах символічних, алегоричних, параболічних, використовуючи міфологічні, історичні, фантастичні образи й мотиви, що характерно для романтизму та інших нереалістичних літературних напрямів і течій.

У 10-му класі ви ознайомитеся не лише з літературою середини XIX ст., а й з творами, написаними на межі ХІХ-ХХ ст., - окремою добою в історії культури та літератури. На цьому етапі розвиток літера

 

Переглянути всі підручники
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
Hosted by uCoz